دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
12 تير 1402 - 06:02

دستگاه قضا و کارهای بر زمین مانده

اجرای کامل سند تحول دستگاه قضا، مبارزه با فساد در درون و بیرون این دستگاه، احیای حقوق عامه، تامین آزادی‌های مشروع و پیشگیری از وقوع جرم را از جمله وظایف مهم قوه قضائیه در بیانات مقام معظم رهبری ...
کد خبر : 14549

پایگاه رهنما:

 دیدار روز سه شنبه رهبر معظم انقلاب با مسئولان و کارکنان قوه قضائیه نسبت به دیدارهای سال های گذشته با مطالبات بیشتری از کارهای برزمین مانده در قوه قضائیه همراه  بود و دلیل این مطالبات بیشتر به انتظاری بود که رهبر معظم انقلاب از اجرای طرح تحولی داشتند که این طرح به همت آیت الله رئیسی در زمان مسئولیت  ایشان بر دستگاه قضایی تدوین شده و موجب خرسندی رهبرمعظم انقلاب و مردم را فراهم کرده بود. آنچه در رابطه با طرح تحول گفتنی است اینکه طی دو سالی که آیت الله رئیسی مسئولیت دستگاه قضا را بر عهده داشتند  تاحدودی شاهد تحول در قوه قضائیه بودیم که بخشی از آن زیر بنای یک تحول اساسی در دستگاه دادرسی کشور بود  و قرار بود با  همّت رئیس جدید این دستگاه  حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای شتاب بگیرد. از سخنان صریح  و مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب مشخص می شود که طرح تحول در مرحله عملیاتی در همان گام های اولیه خود باقی مانده است.

  • معظم له در این دیدار با تاکید بر اهمیت کم نظیر این قوه، اجرای کامل سند تحول دستگاه قضا، مبارزه با فساد در درون و بیرون این دستگاه، احیای حقوق عامه، تامین آزادی‌های مشروع و پیشگیری از وقوع جرم را از جمله وظایف مهم قوه قضائیه خواندند و فرمودند : « ملاک اصلی داوری درباره فعالیت همه دستگاه‌ها، نتیجه و محصول نهایی است که به دست مردم می‌رسد.»یکی از بزرگترین دغدغه های رهبر معظم انقلاب در این دیدار ها حقوق عامه مردم بوده است. برخی این حقوق عامه را در تظلم خواهی ها و تضییع حقوق آشکاری می دیدند که احیانا در دادگاه ها صورت می گیرد اما در دیدار امسال ایشان با مسئولان دستگاه قضا دایره این حقوق عامه گسترده تر دیده شد. اینکه فرمودند:« یک عده با استفاده از فضای مجازی یا غیرمجازی روی اعصاب مردم راه بروند و امنیت ذهنی مردم را بهم بزنند و مردم را بترسانند، این خلاف مقتضی احیای حقوق عامه است. قوه قضائیه باید با برنامه‌ریزی، انضباط و با قاعده وارد بشود.»

این همان نگرانی است که سال های سال است رهبری بر آن تاکید می کنند و رها شدگی در فضای مجازی و امنیت ذهنی ، روانی و اخلاقی جامعه به ویژه نسل جوان را هدف گرفته و متاسفانه همه مسئولیت برخورد در این فضای آلوده و به شدت آسیب زا به بخشی از  انتظامی ( پلیس فتا )  واگذار شده است. این در حالی است که پیش از پلیس، مجموعه های دیگر اعم از وزارت ارتباطات و فناوری یا وزارت ارشاد یا دستگاه های دیگر مسئولیت دارند و دستگاه قضایی هم  برای این فضا باید اقدامات پیشگیرانه قضایی طراحی و اجرا کند تا کسانی که در این فضا موجب به مخاطره انداختن امنیت ذهنی و روانی جامعه  می شوند، جرات و جسارت اقدامات ساختارشکنانه  را نداشته و امنیت جامعه مخدوش نشود.

  • نکته دیگری که رهبر معظم انقلاب در این دیدار بر آن تاکید داشتند اهمیت این دستگاه به عنوان ستون اصلی برپایی نظام اسلامی بود و اختلال در این مجموعه را موجب اختلال در کل نظام دانستند. در همین جا بود که  معظم له دست گذاشتند بر نکته ای  که همیشه از سوالات اساسی مردم بوده است؛  اینکه چرا عده ای معدود در این دستگاه عریض و طویل به گونه ای رفتار و عمل می کنند که چهره قوه نزد مردم مخدوش شود. این طبیعی است وقتی چهره دستگاه قضا با کارشکنی و احیانا رشوه گرفتن و کارچاق کنی معدود افرادی در درون دستگاه قضا مخدوش شود، اعتماد مردم از جمهوری اسلامی سلب می شود.
  • نکته مهم دیگر اینکه بی شک یکی از اصلی ترین و بزرگ ترین وظایف قوه قضائیه، بسط و گسترش عدالت است. این قوه باید پناهگاه و ملجا مظلومان و ستم دیدگان باشد. برای تحقق کامل چنین آرمانی باید قوه قضائیه ای داشت که برای او تفاوتی نداشته باشد که طرفین دعوا چه کسانی هستند و از چه جایگاهی برخوردارند.چراکه ملاک قضاوت در دستگاه قضا باید قانون باشد .
  • یکی از چالش های اصلی کشور وجود مفسدان اقتصادی یا به تعبیرصحیح تر آن،  تروریست های اقتصادی در بخش های مختلف کشور است. در حالی که کشور به شدت درگیر جنگ اقتصادی تحمیلی دشمن است، عده ای با طمع کاری و زیاده خواهی، به جان بیت المال و معیشت مردم افتاده و در پی پر کردن جیب سیری ناپذیر خود هستند. خوشبختانه قوه قضائیه در سال های اخیر بویژه طی دو سال گذشته، در برخورد با این مفسدان ، روند رضایت بخشی را آغاز کرده که باید با شدت و قاطعیت ادامه یابد. در این مسیر ، دو نکته مهم قابل توجه است؛ نخست آنکه قوه قضائیه در راستای وظیفه قانونی خود برای پیشگیری از جرایم باید با شناسایی بسترها و زمینه های مفاسد اقتصادی کلان، با اتخاذ راهکارهای عملی و پیشگیرانه، تا جایی که  ممکن است مانع از بروز چنین مفاسدی شود . ثانیا ؛ اگر چه اغلب مفسدان اقتصادی دارای مسئولیت کلان مدیریتی در کشور نیستند اما سوء مدیریت مدیران و غالبا بی توجهی آنها، زمینه ساز بروز مفاسد کلان اقتصادی را مهیا می سازد. برخورد قاطع قوه قضائیه با این دسته از مدیران ، از راهکارهای مهم و اساسی برای مبارزه با مفسدان اقتصادی است.
  • تحقق تمام مطالبات از قوه قضائیه وابسته به میزان پاکی این قوه است. این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که تقریبا رهبر معظم انقلاب در همه سخنرانی های خود در جمع مسئولان دستگاه قضا به آن اشاره کرده اند.بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب با دستمال کثیف نمی توان شیشه ای را تمیز کرد. لذا مراقبت و سلامت دستگاه قضایی و تبّری آن از فساد ، باید یک اصل اساسی  برای رئیس جدید این دستگاه باشد.  حسن رشوند

ارسال نظرات